söndag 10 maj 2015

Och inte känner jag mig yngre efter den här helgen!

Och då beror det inte på allt festande utan trädgårdsarbete. Och det är faktiskt lika kul varje vår.




I fredags meddelade Stefan att det stod en kärra med prima matjord på garageuppfarten. Då var det bara att sätta fart. Upp i tid på lördagen och ut i slänten för att börja röja bort buskar och växter som inte skulle vara kvar. Nu pratar vi om en sträcka på drygt 10 meter som varit utan skötsel i två år. Med spirea.  Och ekar! Det var ett drygt jobb att ta sig igenom detta och få bort så mycket rötter som möjligt. Sedan var det dags att lägga på markduk för att slutligen ösa på jorden. Drygt halva längden skulle täckas med jord och resten med täckbark. Stefan körde mesta jorden åt mig och när det var gjort åkte han och hämtade ett släp med täckbark. Medan han åkte till stugan och jobbade där öste jag ut täckbarken. Det blev så fint! Nu saknas det bara lite växter också. Den stora cypresser som stått i kruka på altanen i många år fick på sin ålders höst känna av hur det är att stå i riktig jord och pryder nu sin plats i slänten och några plantor med Hosta som jag sparat undan fick komma tillbaks.

Efter detta hann jag precis klippa gräset innan regnet körde igång på allvar. Den kvällen gjorde jag inte så mycket mer - man blir rätt mör efter en sådan dag.


Idag åkte jag till Knalleland på förmiddagen. Jag skulle köpa ytterligare ett par jeans till Clara, studentgrejer till Ellen och handla lite mat. Sedan hem och fixade lunch och slängde ihop en rabarberpaj. Åh så gott! Jag hade glömt hur smarrigt det är med smulpaj. I eftermiddag har vi (Texas och jag) varit ute en stund, jag har haft lite studentpyssel och nu sitter jag i soffan efter paj och kaffe.


En bra helg!

Inga kommentarer: