söndag 3 maj 2015

Och så har en vecka gått igen...

Det är ofattbart vad tiden rinner på! Det är redan maj och våren är här på allvar. Den här veckan var ju en kortvecka och arbetsdagarna gick som vanligt undan. Det ovanliga med denna vecka jämfört med andra var dock att min vikarie till min Karin sade upp sig. Hon flyttar till Göteborg snart och har fått jobb där. Inte förvånande men det gjorde väl inte mitt liv direkt lättar även om jag givetvis önskar henne lycka till och förstår henne. Tack och lov är det inte långt till Karins sommarlov och jag hoppas få se mycket av henne framöver.

Årets första blomma utslagen i plommonträdet. Blir många i år.

1:a maj tillbringade vi till stor del ute vid Stefans stuga. Vi och Stefans ena bror med fru gjorde ett jätteröj i trädgården. Det känns som om vi hann med mycket och det blev fint. Sedan raka vägen hem till för min del dammsugning och tvätt, och för Stefans del fyllning av makadam bakom muren vid altanen. Det kom nämligen fyra kubik makadam i torsdags som lämpades av på vår garageuppfart. Jag vet inte om ni förstår hur mycket fyra kubik är. Och hur otympligt.


På lördagen åkte jag och Stefan till stan och strosade kring runt stånden vid den internationella matmarknaden. Tycke väl att det inte var lika mycket kul som tidigare men jag kan ju ha glömt hur det var, köpte bara lite oliver. Efter det åkte vi och fixade lite brädor till planket (de sista) och köpte en säck med mat till Texas. Kollade också upp hur det gick med tillverkningen av Stefans nya glasögon eftersom det varit några frågetecken, men det verkade flyta på. Efter det tog vi en runda på Rya åsar, både Texas och vi behövde komma ut en sväng och röra på oss.



Senare på kvällen skulle vi göra åt resterna av fjälstret,  alltså korvtillverkning igen. Hmm, det var meningen att det skulle bli chorizo men njae, det blev inget vidare. Nu ska vi se om de blir bättre om vi röker dem men just korvtillverkning får vänta en stund nu. Men salsiccian förra svängen blev bra.

Idag har varit en tuff dag. Mycket skyffla av makadam.  Är rädd för att jag inte kommer ur sängen i morgon. Vi började med att gräva upp lite längs med häcken för att sedan fylla på med makadam. Sedan var det dags att fylla på lagret bakom garaget, ytterligare ett stort antal kärror. En vända till återvinningen för att bli av med det vi grävt upp och lite annat, lövsugning och lite annat fix. En hög av makadam lades på baksidan tills vi behöver det och ett släp fullt som Stefans bror tog vid. Nu är det tomt igen på garageuppfarten och ordningen återställd.

Nu efter en dusch och kvällsmat känns det fantastiskt bra. Vi har fått mycket gjort den här helgen. Och jag har pratat mycket med lillgumman, saknar henne

På väg till lilla gumman

1 kommentar:

Anonym sa...

Herregud, jag blir trött bara jag läser allt du har gjort. Min helg kan snabbt sammanfattas:
fredag: städade några lådor i köket och på eftermiddagen åkte vi ut och kollade på vitsippor (utan att gå ur bilen). Kväll i soffan.
lördag: jag och Jocke åkte till Lidköping. Gick på torget, och lagom till fikan kom Ellen. Då åkte Jocke hem och jag och lillan gick på stan. Körde Ellen till Skövde, sen kvällen i soffan.
Söndag: Planterade blommorna jag köpte på torget. Vid 12 hämtade Erika och Dady oss, vi gick först några km på Sörboleden. Lunch i Götene. Martorpsfallen och fortsatte på Kinnekulleleden. Sammanlagt drygt 10 KM!!!
Och ja, någon matlagning har det inte blivit på hela helgen! Pizza lördag och kycklingtallrik söndag. Nyttigt va?
Kram från en inte lika duktig syster