måndag 16 mars 2015

Måndag!

Idag skulle ungarna till skolan så det var dags att ge sig ut på egen hand. Startade  med frukosten på rummet och fixade mig iordning. Gick till metron och tog mig till People square där Shanghai Museum ligger. Det är ju inte allt som är kul med museum men för en stämpelälskare som jag var det som att hamna i himmelriket när man såg alla sigill i utställningshallen. Tyvärr var avdelningen för kaligrafi under ombyggnad annars hade jag väl gått i taket. Hade också till uppgift att leta efter muggar till mamsen men de hade bara en ministorlek så jag hoppas jag kan hitta henes muggar på flygplatsen.





Efter museet gick jag till en fakemarknad som ligger en liten bit därifrån. Den var inte lika bra för det jag var ute efter som den vid Shanghai Science and Technology Museum. Jag lyckades ändå köpa syrrans önskningar och en present till henne på födelsedagen.



Efter fakemarknad och lunch gick jag till East Nanjin Road och tog en liten kaffe på Starbucks och en vända på GAP. Kaffe är inte högprioriterat i Kina så jag passar på att ta dubbel espresso för att få i mig så mycket koffein som möjligt med så lite vätska som det bara går när chansen finns (med tanke på toalettsituationen här).

Därefter var det dags att dra sig hem till hotellet.  Jag var bjuden till Clara och Gustav på middag på kvällen och de hade bett mig handla lite på vägen. Det tog lite tid i affären - grädde i paket med körsbär på? Hur tänkte man där? Nåväl, jag hittade det till slut och tog mig (via omvägar, genvägar är senvägar osv...) till deras lägenhet. Och de var precis på väg att anordna skallgångskedja! Middagen var super! Risotto och kycklingrulader med pesto och bacon i gräddsås. Mumsfillibabba! Vi avslutade kvällen med poker. Jag vann först hela potten men lyckades, tack och lov, bli av med vinsten i nästa omgång. Vi spelade om ett gäng med minsta valören av mynt och ingen ville ha dem. Vid 22-tiden tackade jag för mig och gick hem. Hela "min" gata var nu fylld med street food-stånd, massor med grillar utställda och över allt stolar och bord. Det luktade smarrigt.



Nu ligger jag i min fåtölj med fotpall och njuter av att ha fötterna i högläge efter en dag med många kilometer till fots. Vi hörs igen i morgon!

Inga kommentarer: