tisdag 17 mars 2015

Tisdag

Tog det lugnt på morgonen idag, åt frukost i godan ro, duschade och gav mig sedan ut på vandring. Det var en strålande dag med både sol och värme så det var riktigt skönt att komma ut. Första stoppet var Fudans matsal som låg på vägen till Wujiaochang som var målet. Där höll jag Clara och Gustav sällskap medan de åt och tittade på deras skolmatsal. Mycket annorlunda än hemma! Men maten såg ok ut och det luktade gott.


 Efter det stoppet gick jag till ägget som vi väl för enkelhetens skulle kan kalla det. Ett område med butiker och varuhus inte långt från där vi bodde förra gången vi var här. Efter en kopp kaffe på ett fik tog jag mig ner i källaren och jag måste erkänna utan att överdriva att jag en stund var rädd att jag aldrig skulle hitta ut igen! Milde himmel vad stort och snurrigt. Hittade i alla fall min favoritaffär - Uniqlo - så dagen var räddad.


Klockan 16 skulle jag och Clara träffas för att försöka lösa Stefans batteribryderi. Vi besökte cykelaffären vi var i förra resan och förklarade vårt dilemma. Deras engelskakunskaper var bristfälliga men en tjej där ringde helt sonika upp sin bror som fick ställa upp som tolk. Tack vare honom lyckades vi lokalisera ett batteri till en butik som skulle ligga 8 km därifrån och jag fick adress och telefonnummer på en lapp och fick också reda på vad det skulle kosta. Vi tackade för hjälpen och gav oss iväg till nästa punkt på dagordningen. Naglar! Upp på moppen och iväg med ett stopp på vägen för att köpa lite färska jordgubbar och färsk ananas. Kostade oss ca 20 kronor och smakade underbart.


Nu skulle då morsan för första gången få naglarna fixade på nagelsalong. Vi kom överens om att Clara skulle börja och tur var väl det. Jisses, vilken massa beslut! Färg, färger, påbyggnad, förlängning, form, mönster? Och då vet jag säkert inte ens hälften. Nåväl, både Clara och jag lyckades bestämma oss till slut och hon gick därifrån med ruggigt snygga mörkt blå/grå naglar varav en på varje hand var glittrig i samma kulör och jag likadant men utan förlängning och i en brunrosa nyans. Jag vet, jag är lite mesig.


Efter naglarna åkte vi hem till ungarnas lägenhet och hämtade upp Gustav för att sedan ta en taxi till en tacorestaurang en bit bort. Väldigt smarrigt! Vi fick ett par regndroppar på oss men fick flytta in under markisen så det gick bra. Taxi hem, släppte av Clara och Gustav på vägen, och snabbt ner i fåtöljen och upp med fötterna. Jag kan säga att det till och med har uppstått blodvite av allt gående. Måste nog fixa lite med detta i morgon. Efter att ha fått kontakt med både mamsen och Stefan är det nu dags att lägga sig så jag orkar med morgondagen som verkar innefatta barhäng och champagne! Nattinatti


Inga kommentarer: