fredag 20 mars 2015

Fredag

Idag har jag mestadels skött mig själv med undantag för när jag och Gustav hämtade våra uppsydda skjortor. Men från början...



Dagen började som vanligt med att jag vaknade alldeles för tidigt, låg och väntade på att det skulle bli dags att gå upp och äta frukost och fixa mig i ordning. Vid tiotiden lämnade jag hotellet och tog tunnelbanan till ett område som heter Xintiandi.  Det är ett uppfräschat område med gamla byggnader som numer härbärgerar mest flotta restauranger och butiker. Men det var intressant att se alla detaljer på byggnader som var bevarade.




Tänkte sedan att jag skulle gå därifrån till avokadotanten. Det var bara ett bekymmer, jag hade ingen adress och det var inte direkt runt hörnet. Men, gå var jag ju van vid så jag började traska. Nu gick promenaden genom French concession så det fanns en hel del att titta på även här. Problemet var att jag började tycka att jag passerat samma ställen lite för många gånger. Jag gick alltså omkring på samma gator mest hela tiden. Det är ett gytter av gator i de här områdena som går kors och tvärs så det är inte så konstigt.


Framåt ett-tiden började jag känna att det nog var nödvändigt att hitta någonstans att äta. Det fick bli ett hål i väggen. Nudlar fixade framför ögonen på mig med kött, svamp, paprika och lök. Nu var det ju inte så att jag kunde kommunicera med dem men de hade bilder att peka på så det löste sig. Maten kom fram blixtsnabbt och då dök nästa problem upp - jag hade inte ätit med pinnar sedan förra resan och uppenbarligen legat av mig helt. Det blev en slafsigt historia till de fyra anställdas stora förtjusning även om de var diskreta.


Jag letade väl vidare ett tag till efter maten men när klockan började närma sig 14:30 insåg jag att det började bli lite knappt med tiden - jag skulle träffa Gustav klockan tre utanför symarknaden - så det var bara att leta upp närmaste metro snabbt som ögat.

När vi hittat varandra gick vi in och letade upp vår leverantör. Vi fick våra skjortor och provade dem direkt för att se så att det inte var några problem. Både Gustavs och mina satt bra och vi var båda nöjda med resultatet. Det är något speciellt med siden!


Nu var det bara att raskt ta sig hem eftersom Gustav och Clara skulle ut med ett gäng svenskar och fira deras ena rumskompis som just fyllt 20 år. Själv satte jag mig med en kopp kaffe och fötterna i högläge en stund och försökte låta bli att somna. Vid 19-tiden insåg jag att jag var tvungen att lyfta på rumpan och ge mig ut och se om jag kunde hitta något att äta. Jag tog en taxi till gatan där Togo Taco ligger eftersom jag sett att det fanns en hel del restauranger och barer i området. Jag gick runt och letade en stund men hittade inget som verkade kul så det fick bli mexikanskt idag igen. Quesadillas med grönsaker och ost samt deras egna nachos med guacamole, creme fraich och köttfärsröra. Detta inmundigades med en Corona och tre gamla avsnitt av Vänner textat på kinesiska på en tv. Finns sämre sätt att tillbringa en kväll.

Efter maten gick jag till Walmart som ligger strax intill och köpte present till Stefan och haffade sedan en taxi och for hem. Nu är fötterna i högläge igen eftersom jag misstänker att helgen blir tuff. Nattinatti! 

Inga kommentarer: