söndag 22 mars 2015

Lördag

Idag var Clara och Gustav lediga så vi skulle passa på att åka till området runt Yuan Garden. Ett område som dels består av lite mer turistanpassade butiker närmast Yuan, dels ett gytter av de små hålen i väggen-butikerna och stora lokaler fyllda med bås som säljer allt man inte visste man behövde och lite till. Jag menar, ett bås med enbart fik fickspeglar eller kammar!


Vi började dagen med att Gustav gav sig i väg till en läkare för att få hjälp med en var här i ett finger. Han tog taxi dit medan jag och Clara tog metron till Yuan Garden. Idag var det sol och värme så det var som gjort för en dag utomhus.


Vi tillbringade ett par timmar med att springa in och ut ur båsen och jag fick avklarat ytterligare på inköpslistan från syrran och Clara hittade också en del till sig. Vid lunch anslöt sig Gustav med ett lite tunnare finger och en kasse medikament.  Vi satsade på det säkra kortet McDonalds och styrkta gick vi till området närmast Yuan.

En del tittande i butiker här också, provsmakande av olika nöt- och fröbars som var jättegoda och fick följa med hem, glassätande, demonstration av hur man använder bläckstavar till kaligrafi (fick också följa med) och mycket armbåge med turister.  Vi passade också på att gå på teprovning.


Det var en fantastisk upplevelse! Gustav skulle bara titta på men blev indragen ändå och jag tror han tyckte det var bättre än väntat. Vi fick testa en mängd olika sorter och typer av te; tebollar,  ginseng oolong, baby jasmin (små bladbollar), litchi black tea, te bestående av enbart torkad frukt och blomknoppar och mycket mer. Vi fick också veta vilka kannor och typ av koppar som ska vara till vilket te, vilka vattentemperaturer och vad varje te är bra för (baksmälla, vacker hy, bra syn  m m). Jag köpte två sorters te med mig hem - litchi och baby jasmine - ginseng oolong hade jag köpt  redan tidigare.


Det var nu sen eftermiddag och dags att tänka på återfår till vårt område. Vi tog metron till Wujiaochang och handlade till matvaror innan vi letade upp en restaurang för middag.  Det blev ett ställe där man plockade ihop ingredienserna man ville ha, det vägdes och man betalade per vikt och sedan wokades det tillsammans med en god sås, jordnötter och chili. Jättegott! Allt serverades i en stor skål som alla åt ur och till det gick man var sin skål ris.


Efter maten tog vi taxi till min metro där Gustav tog moppen hem och jag och Clara gick till mitt hotell med ett stopp på vägen för att köpa lite frukt. Clara skulle sova över och passa på att njuta av varm dusch. Lugn men mysig kväll som avslutades med samtal med Stefan.


Inga kommentarer: