onsdag 25 mars 2015

Sista inlägget från Shanghai!

Idag är det dags för hemresa. Planet skulle gå strax efter klockan tio på morgonen så klockan sex stod jag packad och klar i receptionen och checkade ut. Jag skulle ringa efter taxi men för att undvika missförstånd bad jag receptionen göra det och angav ett taxibolag som var känt för att vara bra. Någonstans på vägen måste det ha blivit fel för jag tror nog att det var den risigt taxi jag någonsin åkt i, den hade inte ens bildskärm i nackstödet som alla har här. Nåväl, vi kom iväg och fram utan missöden och taxametern fungerade som den skulle. Just taxi är billigt i Shanghai och resan som var 5-6 mil gick lös på 177 RMB.




Väl på flygplatsen gick allt smärtfritt och jag lyckades till och med hitta temuggarna till mamma och några till mig också. Väl på planet kom vi tyvärr inte iväg i tid utan fick vänta i närmare en timma i planet men för övrigt var flygresan händelsefattig. Det jag upptäckt, både på dit- och hemresan, är att jag inte kan låta bli att följa underliga kinesiska serier! Vid båda tillfällena har jag haft stolsgrannar som tittat på detta och jag har inte kunnat koncentrera mig på min bok utan hela tiden sneglat på deras skärmar för att se hur det går.


Väl i Helsingfors blev vi som hade lite panik till anslutande plan dirigerade en genväg till säkerhetskontrollen och jag satte mig i nästa plan med 15 minuter till godo. Lika händelsefattig resa här, dock utan kinesiska tv-serier men med två äldre, mycket solbrända äldre herrar i shorts på väg hem från Thailand till Göteborg som stolsgrannar. Det var lätt underhållande det också. På Landvetter blev jag hämtad av Stefan och Texas och vid 18-tiden var jag hemma igen.

Det är alltid lika tråkigt att packa upp men skönt att ha det gjort och tvättmaskinen fick lite att göra igen efter att ha varit ledig i två veckor. Lite påfyllning av kylskåpet hanns med, matlagning och sedan började jag nicka till framför tv:n vid niotiden. Läggdags! Tro mig, sängen har sällan varit så skön.

Nattinatti! 

Inga kommentarer: